Woda – czy wiesz, ile jej należy pić?

Życie oparte jest na wodzie. Czy jednak wiesz, ile wody należy wypijać na dobę, aby zaspokoić zapotrzebowanie organizmu? Jeśli chcesz wyglądać młodo i być zdrowym, nie dopuszczaj do odwodnienia. Jego pierwszym symptomem jest… uczucie pragnienia.

W ciele noworodka znajduje się aż 80 proc. wody. Im człowiek starszy, tym wody w jego organizmie jest mniej: u kilkuletniego dziecka to 75 proc. masy ciała, dorosłego człowieka – 60 proc., a w ciele seniora – zaledwie 50 proc. Biorąc pod uwagę fakt, że ilość wody w organizmie maleje wraz z wiekiem, im jesteśmy starsi, tym pilniej należy przestrzegać, aby pić odpowiednio dużo wody.  

Ile wody dziennie potrzebujesz?

Dziennie powinno się wypijać około 2 litrów wody – to popularne zalecenie, prawdziwe jednak tylko w odniesieniu do przeciętnego człowieka. Każdy z nas ma bowiem inną wagę, wzrost, wiek, prowadzi inny tryb życia, bywa – zmaga się z różnymi schorzeniami. Na to, ile powinniśmy wypijać wody, ma wpływ także płeć, a w przypadku pań – również fakt, czy akurat oczekują dziecka lub już cieszą się macierzyństwem i karmią maleństwo piersią. Wszystkie wymienione czynniki wpływają bowiem na to, ile faktycznie wody potrzebuje człowiek. A potrzebuje jej dużo, ponieważ woda to nośnik życia i najpewniejsza gwarancja młodości i urody. Oto dlaczego:

  • stanowi medium, w którym zawieszone są organella i składniki nierozpuszczalne znajdujące się w komórkach (np. jadro komórkowe, rybosomy, enzymy, RNA);
  • jest uniwersalnym rozpuszczalnikiem dla substancji tworzących roztwory (cukry, sole mineralne), które biorą udział w przemianach metabolicznych;
  • działa jak wypełniacz zapewniający właściwą objętość komórek i przestrzeni międzykomórkowych – co skwapliwie wykorzystują specjaliści medycyny estetycznej wykonując zabiegi przywracające młodość poprzez odpowiednie nawilżenie tkanek;
  • zapewnia bezpieczeństwo termiczne organizmu – to zasługa dużej pojemności cieplnej wody: znakomicie chroni przed przegrzaniem lub wychłodzeniem;
  • umożliwia transport tlenu i składników odżywczych do komórek oraz usuwanie toksyn z ciała;
  • nawilża każdy fragment twojego ciała.
Jakie są normy?

Teraz już wiesz, dlaczego wodę należy pić: dla zdrowia, zachowania młodości i sprawności. Aby osiągnąć najlepsze efekty, wodę trzeba pić regularnie i w ilościach zalecanych przez specjalistów. Normy przygotowane dla populacji polskiej przez Instytut Żywności i Żywienia, wyglądają następująco:

 

GRUPA WIEK (lata) ILOŚĆ WODY
(w ml/dobę)
Niemowlęta 0-0,5
0,5-1
100-190 ml/kg masy ciała
800-1000
Dzieci 1 do 3
4 do 9
1250
1600-1750
Chłopcy 10 do 12
13 do 18
2100
2350-2500
Dziewczęta 10 do 12
13 do 18
1900
1950-2000
Mężczyźni > 18 2500
Kobiety > 18 2000
Kobiety w ciąży 2300
Kobiety podczas laktacji 2700

 

Odwodnienie – po tym je rozpoznasz

Jeśli sądzisz, że filiżanka wody mniej lub więcej, to dla ustroju żadna różnica, jesteś w błędzie. Szczególnie, kiedy mamy na uwadze maleńkie dzieci. Jeżeli noworodka ważącego 5 kg, którego ciało składa się z 80 proc. z wody, pozbawi się możliwości wypicia 200 ml płynów, będzie to oznaczać, że nie dostarczy się mu aż 25 proc. potrzebnej mu dobowej ilości wody. To bardzo dużo.

Wodę tracimy z organizmu na kilka sposobów:

  • przez nerki – wraz z wydalanym moczem (ok. 600 ml/dobę);
  • przez skórę – wraz z potem (ok. 500 ml/dobę);
  • przez płuca – wraz z wydychanym powietrzem (ok. 300 ml/dobę);
  • przez przewód pokarmowy – wraz z wydalanym kałem (ok. 100-200 ml/dobę) lub –sporadycznie – z wymiocinami.

Już 10-proc. spadek ilości wody w organizmie oznacza odwodnienie. Dochodzi wtedy do spowolnienia procesów metabolicznych, a nawet rozwoju gorączki. Temperatura ciała rośnie, ponieważ organizm stara się zapewnić normalny rytm przemiany materii przy niedoborze osłony wodnej.

Objawy odwodnienia

Poza gorączką odwodnienie sygnalizuje wiele innych symptomów; często takich, których nie kojarzymy z chwilowym lub permanentnym niedoborem wody w organizmie:

  • ból głowy, senność, znużenie, rozdrażnienie i problemy z koncentracją, zawroty głowy – ponieważ gęsta krew wolniej krąży i słabiej dotlenia mózg;
  • suchość w ustach, nieprzyjemny zapach z ust – gdyż ślinianki wytwarzają za mało śliny, która zapewnia świeżość oddechu, czystość zębów i dziąseł oraz odpowiednie nawilżenie błony śluzowej jamy ustnej;
  • pieczenie oczu – ponieważ wysycha rogówka;
  • uczucie ściągania skóry, zmarszczki – gdyż destabilizuje się struktura białkowego rusztowania skóry, a włókna tworzących je kolagenu i elastyny tracą uporządkowane utkanie;
  • bóle pleców lub stawów – gdyż z powodu słabo uwodnionej chrząstki w dyskach i stawach zaczynają o siebie trzeć elementy kostne i pogarsza się funkcja amortyzacyjna całego układu chrzęstnego;
  • częste infekcje – bo spada sprawność reagowania układu odpornościowego;
  • palpitacje serca i przyspieszone tętno – ponieważ rośnie ciśnienie krwi;
  • problemy z trawieniem i zakwaszenie organizmu – gdyż spada sprawność przesuwania się pokarmu w jelitach, odwodniona i przez to cieńsza śluzówka przewodu trawiennego nie chroni komórek ciała przed działaniem kwasu żołądkowego i enzymów trawiennych, a one same przy deficycie wody nie działają tak sprawnie, jak powinny; skutkiem są zaparcia, hemoroidy, zgaga;
  • przyrost masy ciała – gdyż niepokój wywołany stanem odwodnienia często skłania nas do sięgania po coś na ząb zamiast po szklankę wody.
Poważne odwodnienie to szok dla organizmu

Uwaga: gdyby wody ubyło o kolejne 10 proc., pojawiłyby się tak poważne zakłócenie równowagi metabolicznej i elektrolitycznej organizmu, że konsekwencją może być nawet śmierć.

Nieograniczony dostęp do wody z Ideal Water

Powodów, dla których należy sięgać po wodę jest mnóstwo – ostatecznie zawsze zyskujesz dobre samopoczucie i młody, zadbany wygląd. Ideal Water zapewnia ci wygodny dostęp do źródła zawsze świeżej wody – poprzez dystrybutory Waterlogic. Warto korzystać z tego rozwiązania do woli, bo porcja czystej, niegazowanej wody, dawkowana kilka razy na dzień, potrafi zdziałać w organizmie cuda.

 

2017-09-20T15:08:05+00:00

Zostaw komentarz