Woda w diecie, czyli ile wody jest w jedzeniu?

 

Jesteś tym, co jesz. Zakładając, że składasz się z minimum 60 proc. wody, a codziennie zaleca się wypicie przeciętnie 2 litrów wody, w twojej diecie powinno być dużo wilgoci. Ale pamiętaj: szklanka wody i szklanka gulaszu tylko objętość mają taką samą. Zawartość wody już nie. Przyjrzyjmy się zatem tej kwestii bliżej.

Dorosły człowiek w ciągu dnia zjada przeciętnie ok. 1,8 kg pożywienia. Gdyby chciał tylko poprzez pokarmy zaspokoić dobowe zapotrzebowanie organizmu na wodę, nie przekraczając jednocześnie wagowo przeciętnej dobowej porcji jedzenia, musiałby postawić na dietę składającą się głównie z ogórków. Ponieważ ogórek to niezaprzeczalny lider w rankingu produktów spożywczych zawierających największą ilość wilgoci: aż w 96 proc. składa się wody. Jako że nie można przez całe życie opierać diety na samych ogórkach, każdemu przyda się znajomość zawartości wody w innych składnikach pokarmowych. Jest to przydatna umiejętność, ponieważ kiedy znajdziesz się w sytuacji, w której nie będziesz mieć pod ręką wody z dystrybutora Waterlogic lub chociażby butelkowanej, możesz nawilżyć organizm od środka powszechnie dostępnymi produktami spożywczymi. Jak zrobić to najefektywniej?

Zawartość wody w produktach spożywczych
  • Warzywa – zawierają najwięcej wody. Drugą lokatę po wspomnianym ogórku zajmuje pomidor (93 proc.). Kolejne najbardziej uwodnione warzywa to cukinia, sałata, rzodkiewka, marchew, groszek zielony i ziemniaki.
  • Owoce – nie ustępują wiele warzywom pod względem zawartości wody. Najbardziej soczyste to oczywiście arbuzy i melony. W zależności od odmiany wygrywają nawet z cukinią i zajmują – kolejną po pomidorach – lokatę w rankingu najbardziej zasobnych w wodę produktów spożywczych. Zawierają bowiem ok. 90 proc. wody. Ilość wody w innych owocach nie przekracza najczęściej ok. 75 proc.
  • Mleko i przetwory mleczne – w samym mleku wody jest ok. 90 proc., ale w jego przetworach już mniej, bo od ok. 16 proc. w maśle do ok. 58 proc. w serach miękkich, dojrzewających. Jedynie śmietanka (słodka) zawiera zdecydowanie więcej wody – bo aż 79 proc. i jest to o 30 proc. więcej niż w śmietanie.
  • Owoce morza – listę najbogatszych źródeł wilgoci w tej kategorii otwierają mięczaki i niektóre skorupiaki z zawartością ok. 85 proc. wody w ciele. W ciele ryb wody jest ok. 75 proc.
  • Mięso – najwięcej wody znajduje się w porcjach drobiowych – ok. 70 proc. Mięso czerwone tylko w połowie swej zawartości składa się z wody.
  • Wędliny i kiełbasy – o ile kiełbasy zawierają ok. 45-54 proc., wody, to już zasobność wędlin w wilgoć jest o połowę mniejsza. Najmniej wody zawierają wyroby podsuszane i suche.
  • Pieczywo, ciasta i ciastka – w najczęściej spożywanym białym pieczywie jest ok. 30 proc. wody. Zdecydowanie mniej, bo zaledwie kilka procent wilgoci znajduje się w pieczywie chrupkim i w herbatnikach. Ciasta są tym zasobniejsze w wilgoć, im więcej w nich dodatku świeżych owoców lub sera białego, ale przeciętnie to ok. 35 proc.

 

 

Zielone warzywa 

Przygotowując posiłki pamiętaj o tym, że:
  • gotowane warzywa są bardziej wilgotne niż surowe, ale tylko te, które przed obróbką kulinarną były dość suche lub suche, np. ziarna fasoli czy grochu;
  • im gęściejsza zupa, tym udział procentowy wody jest mniejszy; najbardziej zasobne w wodę są buliony, rosoły i zupy z lanym ciastem;
  • warzywa i owoce gotowane tracą sporo wilgoci po wyciągnięciu z wrzątku, kiedy pozostawiasz je do odparowania;
  • im bardziej suche produkty zjadasz, tym więcej wody musisz dodatkowo dostarczyć do ustroju.

 

Zawartość wody w jedzeniu a picie wody

Codziennie wraz z pokarmem dostarczamy organizmowi ok. 2/3 potrzebnej ilości wody. Ale nawet dieta oparta o ogórki i pomidory nie zaspokoi całodziennego zapotrzebowania na wilgoć tak doskonale, jak zwykła woda – ponieważ w każdej porcji wody pitnej znajduje się ponad 99 proc. cieczy określanej chemicznym wzorem H2O. Na pozostałą zawartość przypadają składniki mineralne, a czasem – jeśli woda pochodzi z nieznanego źródła i nie była filtrowana – również zanieczyszczenia.

 

Bezbutlowe dystrybutory wody Waterlogic i zastosowane w nich technologie oczyszczania sprawiają, że każda wydana porcja wody zawiera tylko to, co powinna, czyli czystą, świeżą wodę i zawarte w niej naturalne składniki mineralne. Pij tej wody tyle, ile potrzebujesz; i łącz z każdym produktem żywnościowym – na zdrowie i dla zachowania młodości i urody.

Źródło zdjęć: freepik.com

2017-09-20T15:08:05+00:00

Zostaw komentarz